vineri, 15 mai 2009

Fenomenul graffiti in Romania

Primele expresii ale unor culturi alternative si subculturi au inceput sa infloreasca dupa 1989, graffiti fiind una dintre ele. Ca si in America, cei care au dat primele tag-uri in anii 1991-1992, nu erau constienti ca ceea ce realizeaza inseamna graffiti. Nici temele pe care le abordau nu faceau referire la viata de cartier, erau simple nume de formatii. Acestia ar putea constitui primul val de writeri despre care se stiu extrem de putine detalii. SIMS, FLOK si SEK sunt writerii care au facut primele piece-uri in Bucuresti si crew-ul PG&Pongo a dat primele tag-uri cu markerul la metrou.


Al doilea val de writeri a aparut in anii 1998 – 1999 si printre figurile marcante ale acestei perioade se numara SAGE si OGE, SHAOLIN, SCIENCE, MYST, STEK, RATPOISON, HOMEBOY din Brasov, CBU Posse Sibiu, Hieroglipha din Arad etc. Primele crew-uri care s-au format in Bucuresti au fost UCB(United Criminals of Bucharest): GUERILLA, GARFIELD SI ZOSTER si NPA(Next Phase Alliance): NEAR, SHAO, ERPS, SCIENCE, BROKE. In 1999 a aparut compilatia „Murale” si casa de productie A&A Records a organizat cu aceasta ocazie primul concurs de graffiti. Piece-urile au fost date pe niste rulote ale circului de stat. La acel eveniment au participat AGA, UCB Crew, RATPOISON din Brasov, ERPS, SHAO, un crew de fete numit Dark Angels.

Intre timp, componenta crew-urilor s-a schimbat. Vechea scoala de graffiti a fost reprezentata de NPA, OPC (Ophicial Paint Club): CAGE, RAIN, MIRC, ZEKE si UCB.

Astazi, crew-ul UCB este format din ERPS, COLOR (SCIENCE), STER SI SERM. Pe langa acesta, alte crew-uri active sunt:
RSB: RTMO (cunoscut si ca WAR, NEURO, DAN), DIOR (alt tag SENT); MSER (sau CANOS) si SKO
OIL: SAINT si OMAR (NETT)
FWK: LICSE (CREEP, LICE); WORME (TRIC); NOME (NONE, NONEX); BAST
JCK: ADIO(BERE); NESK; THER; RAM; MEK; IPOK; OMOR
APS: SECT, WANE, CREST, CORE, RECK, GERM

Dintre acestia, figura proeminenta a graffiti-ului romanesc este ERPS, the king (primele graff-uri din Romania facute de ERPS dateaza din 1996–1997).


Fenomenul graffiti a fost incurajat de concursurile dedicate artei urbane. In 2003, in Herastrau, Mountain Dew a organizat un eveniment in care au fost implicati creatorii de graffiti. Castigatorii de atunci au fost ERPS si STER. In 2004, concursul Mountain Dew s-a desfasurat in parcul Tineretului si a fost dominat de NEON. In 2005, writerii romani au participat la concursul international de graffiti „Write 4 Gold”. S-au remarcat HOME, SUFLO, ZW, SERM, KERO. In 2005, magazinul Hip-Hop USA si Plaza Romania au dedicat un alt concurs writer-ilor, castigat de ZW si SUFLO. In acelasi an, Mountain Dew si-a continuat traditia si parcul Tineretului a fost gazda unui alt eveniment cu graffiti, dominat de NEON.


In Romania, perceptia asupra graffiti-ului nu s-a schimbat, este vazut in continuare ca forma de vandalism, si nu ca o expresie a artei. Si asta se intampla pentru ca e mai usor sa judeci decat sa intelegi. Pentru writeri, graffiti reprezinta o forma de comunicare, de exteriorizare a sentimentelor, a trairilor. Prefera ca peretii si metrourile sa vorbeasca pentru ei prin culoare. Sunt modalitati prin care mesajele lor pot fi receptionate fara efort si trec pe langa noi in fiecare zi. Curios, chiar si asa, sunt denumiti vandali. De ce? Pentru ca nu mai vedem din tren in ce statie de metrou suntem, desi suntem anuntati de fiecare data ce statie urmeaza. E curios ca am fost remarcati, de obicei oamenii sunt mult prea grabiti, mult prea materialisti si mult prea comozi. Orice le-ar sta in calea bunastarii proprii, trebuie condamnat, eradicat.


Dar s-a intrebat oare cineva daca au de ales? Poate nu au spatii special amenajate pentru graffiti. Cu exceptia celor catorva concursuri anuale, nu au locuri unde ar putea sa-si exerseze talentele. Bucurestiul e plin de cladiri abandonate, de trenuri scose din folosinta si totusi pentru ei nu exista un loc. Bucurestiul este dotat cu locuri pentru depozitarea rezidurilor, are reguli de circulatie, norme de pentru comportamentul in locuri publice...cati le respecta?


Ce fac grafferi ilegal? Ne coloreaza viata. Ar trebui sa sa reprezinte o lectie de viata. Au curajul sa-si riste propria libertate pentru a-si exprima sentimentele, pentru a spune o poveste. Nu inseala, nu mint, nu dau mita, nu iau vieti, ci doar ofera culoare, pasiune...isi valorifica fiecare secunda din viata.

Tag - o semnatura stilizata; termenii tagger si writer fac referire la o persoana care face tag-uri.

Throw-up (sau bomb) - un tag mai elaborat. De obicei are o culoare pentru contur si una pentru umplere. Literele au forme rotunjite, usor de executat.

Piece (de la masterpiece - capodopera) - o imagine mare, adesea cu efecte 3D, sageti care dau fluiditate (flow) si directie, multe culori si tranzitii. Realizarea unui piece necesita mai mult timp decat un throw-up. Cu cat locatia este mai la vedere, iar lucrarea este mai bine executata, cu atat creste respectul pentru writer.

Burner - un piece amplu si mai elaborat decat un piece normal. Aceste lucrari sunt realizate de obicei legal, datorita timpului si efortului depuse pentru executarea lor; primii writer-ri din New York faceau burner-e ilegal, pe trenuri.

Bombing - pictarea multor suprafete. Pentru aceasta se folosesc de obicei throw-ups (sau bomb-uri), deoarece nu necesita mult timp pentru executie.
To slash - a taga sau a taia sau a scrie peste tag-ul cuiva, socotit ca o insulta adusa persoanei care a facut tag-ul taiat.

Going over - daca un writer executa o lucrare peste opera altuia, este analog cu o declaratie de razboi writer-ului. Majoritatea grafferilor respecta operele altora, iar regula de baza pentru inlocuirea creatiilor anterioare este urmatoarea: tag - bomb - piece.
Buffing (to buff) - a indeparta graffiti folosind substante chimice si alte instrumente.
Toy - un graffer fara experienta sau fara talent. Writer-ii versati folosesc acest cuvant ca un termen derizoriu pentru grafferii nou aparuti.

King - writer cu un anume respect printre alti grafferi. A detine interiorul (to own the inside) inseamna sa ai majoritatea tag-urilor in interiorul trenurilor, iar a detine exeriorul inseamna ca majoritatea lucrarilor sunt pe exteriorul trenurilor.

Whole car – vagon vopsit de la un capat la altul



Omul tine neaparat sa se stie ca articolul acesta a fost trimis de el--->>> Articol realizat de KEST

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu